Szlifowanie zębów (bruksizm)

Jeśli budzisz się każdego ranka z bólem głowy lub szczęki, może to być spowodowane kruszeniem zębów podczas snu. Szlifowanie zębów, medycznie nazywane "bruksizmem", jest stosunkowo powszechne i szkodliwe tylko wtedy, gdy odbywa się regularnie. Ponieważ bruksizm występuje zwykle podczas snu, objawy często nie są zauważalne, dopóki zęby nie zostaną znacznie starte.

Może to uszkodzić zęby i spowodować inne komplikacje zdrowotne. W niektórych przypadkach bruksizm może doprowadzić do złamania zębów, utraty zębów lub całkowitej utraty zębów, a także spowodować utratę słuchu i negatywny wpływ na szczękę.

Przyczyny Szlifowania Zębów

Bruksizm może być spowodowany stresem i niepokojem, ale częściej jest wynikiem braku zębów, krzywych zębów lub nieprawidłowego zgryzu.

Jak zapobiegać szlifowaniu zębów

Jeśli zgrzytanie zębami jest chronicznym problemem, dentysta może dopasować cię do ochrony jamy ustnej, którą możesz nosić podczas snu. Jeśli zgrzytanie zębami jest związane ze stresem, poszukaj sposobów na zmniejszenie stresu, takich jak rozpoczęcie programu ćwiczeń, szukanie poradnictwa dotyczącego stresu, uprawianie jogi lub uzyskanie recepty na środki zwiotczające mięśnie. Ograniczenie stosowania żywności i napojów zawierających kofeinę może również pomóc w zapobieganiu bruksizmowi. W ciągu dnia nie należy żuć produktów nieżywnościowych, takich jak guma do żucia.

Dziąsło powoduje rozwój nawyku zaciskania zębów. Możesz pomóc rozluźnić mięśnie szczęki, wkładając język między zęby w ciągu dnia i trzymając ciepłą ściereczkę do mycia wzdłuż linii szczęki w nocy. Odwodnienie wiąże się również z bruksizmem, dlatego pamiętaj, aby pić dużo wody każdego dnia.

Naprawianie uszkodzeń spowodowanych przez szlifowanie zębów

W zależności od wynikłego uszkodzenia, istnieje kilka procedur naprawy zębów po szlifowaniu. Gdy bruksizm powoduje braki w uzębieniu, luki można uzupełnić poprzez wszczepienie implantów dentystycznych, mostów, protez zębowych lub protez częściowych. Jeśli ząb ulegnie złamaniu, poluzowaniu lub wyszczerbieniu, rozwiązaniem są często korony lub łączenie zębów.